יום אחד בני, כל זה יהיה שלך

אדם מעוניין להעביר את רכושו לקרוביו לאחר פטירתו. האם עליו לחתום על צוואה לשם כך? שאלה לא נעימה שרבים מעדיפים להדחיק, וזאת למרות אמרת חז"ל שלפיה עריכת צוואה נחשבת כסגולה לאריכות ימים. הצורך בעריכת צוואה מתעורר במיוחד לאור הוראת סעיף 8 (ב) לחוק הירושה, תשכ"ה-1965 אשר קובע את העיקרון הבא: "מתנה שאדם נותן על מנת שתוקנה למקבל רק לאחר מותו של הנותן, אינה בת-תוקף אלא אם נעשתה בצוואה לפי הוראות חוק זה."

במילים אחרות, ככלל החוק אינו מכיר ברצונו של אדם להעניק מתנה שתועבר לידי המקבל רק לאחר מותו, אלא אם כן רצון זה בא לידי ביטוי בצוואה אשר נערכה כדת וכדין. במקרה והמוריש לא ערך צוואה, תתחלק הירושה על פי הדין, כלומר בהתאם להוראות חוק הירושה. על רקע זה נשאלת השאלה באילו מקרים חשוב לערוך צוואה.

כמובן שלא ניתן למנות, בודאי שלא במסגרת רשימה קצרה זו את כל אותם המקרים, ואולם באופן כללי ניתן לומר כי בכל מקרה שבו יש פער בין תוצאת חלוקת הירושה עפ"י החוק לבין רצונו האמיתי של המוריש, הוא מקרה שבו יש לערוך צוואה מבעוד מעוד.

ניקח למשל את המקרה הרגיל שבו המוריש מותיר אחריו בן זוג וילדים. במקרה ואין צוואה, תתחלק הירושה באופן הבא: חצי לבן הזוג, וחצי לילדים אשר יתחלקו באותו חצי בחלקים שווים ביניהם (סעיפים 11-13 לחוק הירושה). מדובר אומנם בתוצאה סבירה ומקובלת, אלא שבמקרים מסוימים היא עלולה להיות מנוגדת לחלוטין לרצונו של המוריש או ליצור תסבוכת משפטית שיכלה להימנע במקרה של צוואה.

בעיה מסוג זה עלולה להתעורר במקרה שבו גרושים עם ילדים נישאים בנישואים שניים או חיים עם בן זוג קבוע שהינו בחזקת ידוע בציבור.במקרה כזה סביר להניח שכל אחד מבני הזוג יהיה מעוניין להוריש את הרכוש אשר נצבר על ידו במהלך הנישואים הראשונים לילדים שנולדו לו מאותם נישואים, ולא לבן הזוג השני אשר בבוא יומו יוריש את אותה הירושה לילדיו שלו. היות וזוהי איננה תוצאת הירושה על פי החוק, על בני הזוג לערוך צוואה כדי לתת לכוונה זו תוקף חוקי.

לסיכום, על אף חוסר הנעימות הכרוך בעיסוק בנושא, חשוב לתת את הדעת לנושא הירושה בכלל ולצורך בצוואה בפרט, בין כסגולה לאריכות ימים ובין לשם מניעת תוצאה המנוגדת לכוונת המוריש ואשר יש בה כדי לגרום למחלוקות ולסכסוכי ירושה.

0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *