גשם גשם בא

מזג האויר הסוער שפקד אותנו לאחרונה גרם לשיטפונות ולהצפות כבישים ורחובות במקומות שונים ברחבי הארץ. גשמי הזלעפות אשר ניתכו בעוז מן השמיים גרמו במספר ערים גם להצפות של בתי מגורים, וכתוצאה מכך לנזקים רבים לרכוש. אירועים אלו מעלים את השאלה מהי מידת אחריותן של הרשויות המקומיות לנזקים אשר לכאורה נגרמים עקב כוח עליון שאינו בשליטתן. תשובה לשאלה זו ניתנה במסגרת פסק-דין מנחה אשר ניתן ע"י בית המשפט העליון לפני מספר שנים, ואשר עסק בשאלת אחריותן של רשויות שונות בצפון לנזקי רכוש אשר נגרמו כתוצאה מהצפות שנגרמו עקב מי גשמים שירדו באזור.

בפסק דינו המנחה עמד בית המשפט העליון על אחריות הרשות המקומית לנזקים אשר נגרמו עקב ההצפות, בקובעו את הדברים הבאים: "משהוטלה על העירייה, בין יתר חובותיה, החובה החוקית לדאוג לניקוז רחובות העיר, עליה לצפות כי תושביה עלולים להינזק באם לא תקיים את חובתה זו ולא תדאג להקמת תשתית ניקוז התואמת את הצרכים במקום. המידע, השליטה והפיקוח באשר לאיכותה ולמצבה של תשתית הניקוז העירונית מצויים בידי העירייה מתוקף סמכויותיה על פי דין. היא, אפוא, הגורם שבידיו האמצעים הטובים ביותר להכרת צורכי הניקוז בשטח המצוי בתחום שיפוטה והיא מונעת הנזק היעילה ביותר. בשל כל אלה, יכולה וצריכה עירייה סבירה לצפות כי התרשלות מצידה בביצוע הפעולות הנדרשות להקמה, לתחזוקה ולהתאמה של תשתית הניקוז העירונית, לרבות על דרך של מחדל, עלולה לגרום נזקים למבנים ולתושבים כתוצאה מהצפה; קיומן של רשויות ניקוז אזוריות איננה מאיינת את החובה המוטלת על העיריות לדאוג לתשתיות ניקוז עירוניות מתאימות."

ראוי לציין כי הרשויות המקומיות דואגות לבטח את עצמן מפני נזקי שטפונות. ואולם, במרבית המקרים מתעוררת מחלוקת בין חברת הביטוח אשר טוענת כי מדובר בנזקים שהיו צפויים ולפיכך הם אינם מכוסים בפוליסת הביטוח, לבין הרשות המקומית אשר טוענת את ההפך, דהיינו שמדובר בנזקים שלא היה באפשרותה לצפותם וממילא שהם מכוסים בפוליסת הביטוח. כפועל יוצא, מוצא את עצמו האזרח הקטן נופל בין הכיסאות, וזאת על אף שהוא זכאי לקבלת פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהצפת ביתו במי גשמים.

0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *